Filmrecensie van Departures (2009)
Regie: Yojiro Takita
Het leven van Daigo Kobayashi komt helemaal op zijn kop te staan, wanneer het orkest waarin hij cello speelt wordt opgeheven. Zijn veel te dure instrument hij moet verkopen, en met zijn vrouw Mika keert hij terug naar het dorp waar hij is geboren en opgegroeid. Op zoek naar een bron van inkomsten vindt hij onverwacht een baan bij een uitvaartverzorger. Maar voor zijn vrouw verzwijgt hij wat voor soort werk hij doet.
Dit is het kader van het soms komische, vaak ook ontroerende verhaal, waarin Gaido wordt geconfronteerd met verschillende wijzen van omgaan met de dood. En tegelijk leert hij ook begrijpen wat het lot hem op zijn eigen levensweg wil bijbrengen. Steeds opnieuw moet hij vertrekken (vandaar de titel?) vanuit een onzekere situatie om een volgende stap te zetten in zijn persoonlijke ontwikkeling en in zijn spirituele groei. Teruggaan naar zijn wortels blijkt voor Daigo de manier om te ontdekken, hoe zijn verhouding is geweest tot zijn vader.
Herinnering
In zijn geboortedorp nemen Daigo en Mika hun intrek in het voormalige café dat zijn moeder dreef tot haar dood. Voordat zijn vader wegging bij zijn moeder was hij degene, die het café met klassieke muziek tot een lokale ontmoetingsplek had gemaakt. Daigo's vader heeft hem de liefde voor de cello bijgebracht, maar Daigo heeft geen enkele herinnering aan hem. Hij kan het niet verkroppen, dat zijn vader met een andere vrouw ervandoor is gegaan.Ondertussen leert Daigo – door het grote geduld en de toewijding van zijn baas – de ceremonies beheersen, waarmee de doden volgens de rijke Japanse tradities worden verzorgd voor hun laatste reis. Ook hier ligt een verklaring voor de titel van de film: de doden vertrekken uit deze wereld naar een beter leven. De eerbied waarmee de doden worden bejegend en de zorgzame piëteit die spreekt uit de rituele handelingen, vormen misschien wel de mooiste scènes uit de film. De waardering die de ceremoniële dodenverzorgers krijgen van de nabestaanden staat in schril contrast met de lage maatschappelijke erkenning die ze krijgen voor hun werk.
Keuze
Als Mika tenslotte ontdekt op welke wijze Daigo zijn brood verdient, stelt ze hem voor de keuze: hij moet ander werk zoeken of zij gaat bij hem weg. Daigo vindt, dat hij geen onoorbaar werk doet, ondanks dat anderen erop neerzien. In het badhuis ontmoet hij een vroegere vriend, die de zoon is van de eigenaresse van het badhuis. Ook deze vriend maakt hem duidelijk, dat het werk als verzorger van doden geen pas heeft.Later komt Mika terug naar hun gezamenlijke huis met het nieuws, dat ze in verwachting is. Het toeval wil dat Daigo de eigenaresse van het badhuis moet verzorgen met de laatste rituelen. Mika is – op verzoek van haar man – daarbij aanwezig, en ziet met welke toewijding Daigo zijn werk doet. Ze begrijpt dan pas, hoeveel het werk voor hem betekent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten