Overweging bij de 16e zondag door het jaar (jaar B)
U kent vast wel het grapje (ik denk dat het uit een van de vroege Tarzan-films is) over de aap, die voor het eerst met een spiegel te maken krijgt. Hij niet weet wat zo'n spiegel voor iets is. Voorzichtig gaat hij eens aan de achterkant kijken. Zou daar soms nog een andere aap zijn? Pas gaandeweg komt hij tot de ontdekking, dat hij in de spiegel alleen zichzelf ziet. Een spiegel laat je zien, wie je werkelijk bent. Soms is het wel eens goed om eerlijk naar jezelf te kijken. En dan daar je conclusies uit te trekken.
Afbeelding: pixabay.com |
Voorbeeld
Natuurlijk is het niet alleen de verantwoordelijkheid van de bestuurders om te zorgen dat er rechtvaardigheid heerst in het land. De leiders moeten natuurlijk het voorbeeld geven. Maar ook de gewone mensen kunnen ervoor zorgen, dat anderen tot hun recht kunnen komen. In die zin houdt Jeremia ons vandaag een spiegel voor. Hij stelt ons de vraag: zijn wij erop uit dat de mensen in onze eigen omgeving de ruimte krijgen om zichzelf te mogen zijn. Want niet allen de leiders moeten herder zijn voor de gewone man. Ook diezelfde gewone mensen kunnen herder en hoeder zijn voor elkaar.In het evangelie laat Jezus zelf zien, hoe hij herder is voor de mensen die hem komen opzoeken. Allereerst is hij herder voor zijn eigen leerlingen. Zij komen terug van hun tocht, waarop zij zieken hebben genezen en onreine geesten hebben uitgedreven. Jezus voelt, dat ze toe zijn aan een moment van rust en verademing. Hij neemt het op voor zijn leerlingen. En zo is hij het prominente voorbeeld van een echte herder, die zorg heeft voor ieder die aan hem is toevertrouwd.
Zonder herder
Maar tegelijk blijven allerlei mensen, die verlangen naar woorden van bevrijding, naar hem toe komen. En als Jezus deze menigte ziet, voelt hij ook met hen medelijden. Want in zijn ogen zijn zij als schapen zonder herder. De leiders van het Joodse volk laten de gewone man in de steek. Ze zijn niet in staat hem richting en oriëntatie te geven voor het gewone dagelijkse leven. De schriftgeleerden en farizeeërs hebben allerlei ingewikkelde wetten gemaakt, die een afspiegeling zouden zijn van wat God wil. Maar dat hele pakket van voorschriften drukt loodzwaar op de schouders van de gewone man. Op die manier kan hij niet echt tot zijn recht komen. En dat is de reden, waarom ze bij Jezus zoeken naar woorden van bevrijding.Met deze gewone mensen voelt Jezus een diep en oprecht medelijden. Daarom begint hij hen (zo staat er dan) uitvoerig te onderrichten. Hij spreekt op een manier waardoor ze voelen, dat zij toch de mensen mogen zijn die de moeite waard zijn – met al hun vragen, onhebbelijkheden en schuldgevoelens. Hij geeft de mensen weer hun gevoel voor eigenwaarde terug. Hij laat zien (anders dan de schriftgeleerden), dat de regels en voorschriften er zijn om mensen te helpen, en niet om hen daaraan ondergeschikt te maken. Op die manier geeft hij een richting aan, die het leven voor mensen leefbaar maakt. Mensen hebben immers behoefte aan richting, veiligheid, bescherming en geborgenheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten