Overweging op de tweede zondag van de Veertigdagentijd (jaar B)
Lezingen: Genesis 22,1-2.9a.10-13.15-18; Marcus 9,2-10
Bij mensen die aan
ernstige vormen van diabetes lijden gebeurt het wel, dat een deel van
de voet of het been moet worden geamputeerd. Dat is een vergaande
ingreep, die behoorlijk wat consequenties heeft voor de manier waarop
de persoon in kwestie zijn leven verder kan inrichten. Als een
dergelijke operatie niet zou worden uitgevoerd, dan loopt het leven
dan de diabeticus een groot gevaar. Wat hier gebeurt is, dat afstand
wordt gedaan van een lichaamsdeel om het leven van de patiënt te
behouden. Je moet dus iets loslaten om iets anders – iets dat heel
wezenlijk is – vast te houden.
Afbeelding: Pixabay.com |
In de hoogte
Het
hele verhaal speelt zich af op een berg. In de hoogte kunnen mensen
vaak beter de aanwezigheid van God ervaren dan wanneer ze zich op
alledaagse hoogte bevinden. Op de top van de berg kun je het
overweldigende uitzicht ervaren van de grootsheid van de aarde waarop
wij mogen leven. Ook in het
evangelie is er sprake van een overweldigende ervaring boven op een
berg. Jezus heeft zijn meest intieme vrienden meegenomen naar een
plaats, waar hij hen wil voorbereiden op wat komen gaat. Op wat komen
gaat: ook hier gaat het dus – net als bij Abraham – over de
toekomst. Want zes dagen eerder heeft Jezus aangekondigd hoe zijn
leven zal eindigen: vernedering, marteling en dood zullen hem ten
deel vallen. De ervaring van vandaag, daar boven op de berg, moet
Petrus, Jakobus en Johannes een ander
perspectief voorhouden: voorbij
aan vernedering, marteling en dood. De schitterende kleding – in
aanwezigheid van de twee grootste figuren uit de joodse traditie –
moet laten zien dat er meer is dan het absurde einde van Jezus'
aardse bestaan.
Petrus
is zo onder de indruk van wat hij ziet, dat hij meteen een genereus
aanbod wil doen. Nou ja: aanbod … Het
liefst wil hij dit prachtige
beeld vasthouden om er zo lang mogelijk van te genieten. En hij
beseft onvoldoende dat daardoor de eigenlijke
betekenis van dit gebeuren uit het zicht verdwijnt. Want ook hier
geldt, dat je het ene moet loslaten om het andere, het essentiële te
behouden. De prachtige verschijning van Jezus met Mozes en Elia kan
niet worden vastgehouden door tenten te bouwen. Dit
beeld kun je enkel bewaren
als een noodzakelijke
herinnering, die je nodig hebt om de gruwelijke realiteit van
marteling en dood aan te
kunnen. Zowel Petrus als
Abraham moesten hun eigen
voorstelling van de werkelijkheid, van de toekomst, loslaten om de
werkelijkheid van God
in beeld te krijgen.
Loslaten om te behouden
Het
ene loslaten om het andere te behouden. En dit 'andere' is meestal
datgene waar het uiteindelijk om draait. Zo proberen wij als gelovige
mensen in deze Veertigdagentijd ons te richten op waar het in
essentie om gaat. Met verschillende vormen van vasten, van loslaten,
proberen wij – ieder op onze eigen manier – zicht te krijgen op
wat nou werkelijk telt in ons leven. De een zal proberen om wat vaker
de fiets te nemen in plaats van de auto, de ander beperkt zich in het
gebruik van alcohol of van
social media, een
volgende maakt meer tijd vrij om een spiritueel boek te lezen en nog
een ander brengt eens vaker een bezoek aan wie eenzaam is of als
asielzoeker in Nederland verblijft.
De 'gerichtheid op jezelf' loslaten om de 'gerichtheid op de ander' te versterken. Abraham moest het leren, Petrus moest het leren, en ook wij kunnen het leren. Bijvoorbeeld door ons te richten op het project van deVastenactie. En dan gaat het niet alleen om de financiële ondersteuning van de bewoners van Mbala in Zambia. De hiv-epidemie heeft daar ongenadig toegeslagen. Talloze mensen raakten geïnfecteerd, werden ziek en overleden. Kinderen werden wees. De zusters van de Heilige Harten helpen de allerarmste families weer op eigen benen te staan. Natuurlijk kunnen we met onze financiële steun de bewoners van Mbala een nieuwe toekomst geven. Maar daarmee geven we ook onszelf een nieuwe toekomst: omdat onze wereld op deze manier een stuk socialer en eerlijker wordt. Hun toekomst is op deze manier ook onze toekomst. Wanneer we onze persoonlijke toekomstplannen meer kunnen loslaten, dan worden onze gezamenlijke toekomstplannen ook de toekomstplannen van God zelf. Het ene loslaten om het andere, het essentiële te behouden. Zo kunnen we op weg gaan naar Pasen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten